Centrinio veleno gedimai


Pradžia | Kas yra turbina | Gedimai | Remontas | Galerija | Straipsniai | Susisiekite

Tipinio turbokompresoriaus schema remiasi dviejų pusių konstrukcija: turbinos ratas („karštoji“ dalis) naudojamas išmetamosioms dujoms iš cilindrų išvesti, o kompresoriaus ratas („šaltoji“ dalis) suslegia gaunamą orą bei tiekia jį į variklio įsiurbimo sistemą. Tarp šių dviejų ratų eina centrinis velenas, per kurį perduodamas sukamasis judesys. Esant pakankamam išmetamųjų dujų srautui, turbina suka veleną, o velenas suka kompresorių. Kad toks intensyvus sukimasis (dažnai viršijantis 150 000 apsisukimų per minutę) būtų įmanomas, velenui reikalingas preciziškas guoliavimas ir patikima alyvos srovė, slopinanti trintį bei šilumos perteklių.

Alyvos badas: kodėl jis toks pavojingas?

Kad centrinis velenas išlaikytų stabilų sukimąsi, būtina, jog alyvos padavimas būtų nenutrūkstamas ir pakankamas. Deja, netinkamai prižiūrima tepimo sistema sukelia taip vadinamą alyvos badą (angl. oil starvation), kuomet velenas ar jį supantys guoliai negauna reikiamo tepalo kiekio. Tai gali nutikti dėl kelių pagrindinių priežasčių:

Alyvos badas veda prie padidėjusios trinties tarp veleno, guolio ir net artimų konstrukcinių dalių. Dėl šios trinties sparčiai kyla temperatūra, metalo paviršiai gali mikroskopiškai suvirėti (termoplastinė deformacija), atsiranda mikroįtrūkimų ir velenas netenka pradinės tvirtumo atsargos.

Perkaitimo reikšmė ir jo poveikis velenui

Kitas svarbus degeneracinis veiksnys – perkaitimas. Turbinos srityje temperatūra gali siekti 800–1000 °C, ypač intensyviai akseleruojant ar ilgai važiuojant dideliu greičiu. Jei aušinimo sistema arba tepalo aušinimo moduliai nedirba efektyviai, šiluma kaupiasi visose turbokompresoriaus dalyse, įskaitant centinį veleną. Karščiui pasiekus kritinę ribą, veleno paviršiuje keičiasi metalo struktūrinės savybės:

Kartu su prasta tepimo sistema perkaitęs velenas patiria terminį šoką, dėl kurio plečiasi metalo mikroplyšiai. Galiausiai, užsitęsęs perkaitimas gali sukelti veleno skilimus ar net suirimą greitųjų apsukų sąlygomis.

Gedimo simptomai: nuo cypimo iki staigios galios praradimo

Kyla klausimas, kokie ženklai išduoda, kad centrinis velenas artėja prie kritinio taško:

Rizika ignoruojant ankstyvus požymius

Kadangi centinis velenas atsakingas už viso turbokompresoriaus veikimo sinchronizavimą, menkiausias jo pažeidimas sukelia grandininę reakciją:

  1. Guolių nusidėvėjimas: padidėjęs tarpelis tarp veleno ir guolio korpuso lemia dar didesnę vibraciją bei trintį.
  2. Sparnuotės ar kompresoriaus pažeidimai: disbalansuotas velenas „tempia“ rotorių nuo projektinės ašies, todėl gali nulūžti mentės, deformuotis kompresoriaus sparnuotė.
  3. Alyvos nutekėjimas: vibracija ir kaitra išderina sandariklius bei tarpiklius, tad tepimo skystis patenka į išmetimo ar įsiurbimo sistemą.
  4. Kritinis veleno lūžimas: ašiniam ir radialiniam krūviui viršijus metalo atsparumo ribas, velenas gali tiesiog trūkti. Tokiu atveju turbokompresoriaus atstatymas beveik visada reikalauja pilno remonto ar keitimo.

Kuo ilgiau delsiate, tuo didesnė žala padaroma kitiems komponentams – galiausiai remonto kaina gali perkopti įsigyjamo naujo ar restauruoto turbokompresoriaus išlaidas.

Kaip užkirsti kelią veleno gedimams?

Tinkama eksploatacija – pagrindinis raktas į ilgą turbokompresoriaus tarnavimo laiką. Keletas praktinių patarimų:

Remonto sprendimai: ar visada būtina keisti visą turbiną?

Atradus, kad centrinis velenas gerokai susidėvėjęs arba net pažeistas, meistrai gali pasiūlyti kelis remonto variantus:

Specializuotos dirbtuvės turi tikslinę balansavimo įrangą, kuri leidžia užtikrinti, kad remontuotas velenas bei kitos dalys atitiks gamintojo tolerancijas. Toks procesas – raktas į ilgaamžiškumą ir išvengimą pakartotinio gedimo.

Detali diagnostika: neignoruokite pirmųjų signalų

Dauguma modernių automobilių turi išplėstines diagnostines sistemas (OBD, ECU parametrų sekimą), kurios registruoja klaidų kodus, susijusius su variklio sūkių, pripūtimo slėgio, temperatūros anomalijomis. Jeigu pastebite, kad variklis pradeda retkarčiais trūkčioti, check engine indikatorius suveikia dėl padidėjusio išmetamųjų dujų temperatūros, o turbina kaukia neįprastai aukštu garsu – tai aiškus ženklas atlikti išsamią patikrą. Diagnozavimo metu galima nustatyti:

Ilgalaikė nauda išlaikant tinkamą priežiūrą

Adekvati centinio veleno priežiūra prasideda nuo bazinių dalykų – kokybiškos alyvos, filtrų, tvarkingo aušinimo. Nors gali atrodyti, kad tokios priemonės reikalauja papildomų išlaidų bei laiko, atidžiai prižiūrėtas turbokompresorius ne tik veikia efektyviau, bet ir taupo išlaidas ateityje. Sumažėja rizika netikėtiems gedimams, remonto sąskaita nepasiekia kosminių aukštumų, o vairuotojas gali mėgautis sklandžiu automobilio veikimu bet kokiomis sąlygomis.

Stabilus centinis velenas – svarbiausias turbinos ilgaamžiškumo garantas

Centinis velenas – esminė turbokompresoriaus ašis, kurios darbiniai parametrai priklauso nuo gero tepimo, pakankamo aušinimo ir tinkamai subalansuotos visų sudedamųjų dalių sąveikos. Alyvos badas bei perkaitimas – du pagrindiniai veiksniai, galintys lemti šio veleno skilimus, deformacijas ar net visišką lūžimą. Ignoruojant ankstyvus perspėjamuosius ženklus, rizikuojate susidurti su grandininiais padariniais: nuo guolių erozijos iki turbinos sparnuotės nutrūkimo. Tačiau laikantis gamintojo rekomenduojamų alyvos keitimo intervalų, prižiūrint aušinimo sistemą, stebint potecialius triukšmus bei vibracijas, gedimų rizika reikšmingai mažėja. Visa tai garantuoja, kad turbininis variklis išliks dinamiškas, efektyvus ir patikimas viso eksploatacijos laikotarpiu.

Turbo.lt Susisiekite