Kas yra turbina (turbokompresorius)?


Pradžia | Kas yra turbina | Gedimai | Remontas | Galerija | Straipsniai | Susisiekite

Turbokompresorius – tai priverstinio įpūtimo sistema, naudojama vidaus degimo varikliuose siekiant padidinti jų efektyvumą ir galią. Pagrindinė turbinos funkcija – padidinti į variklį patenkančio oro kiekį, taip leidžiant sudeginti daugiau kuro ir išgauti didesnę galią iš to paties variklio tūrio.

Turbokompresoriai naudojami ne tik automobiliuose, bet ir sunkvežimiuose, laivuose, lėktuvuose bei pramoninėse mašinose. Jų taikymas leidžia pasiekti didesnį galios ir svorio santykį, sumažinti degalų sąnaudas bei emisijas, kas ypač svarbu šiuolaikiniams ekologiniams reikalavimams.

Turbinos veikimo principas

Turbokompresorius susideda iš dviejų pagrindinių dalių: turbinos ir kompresoriaus, kurie sujungti bendru velenu.

Kai variklis dirba, išmetamosios dujos, tekėdamos per turbinos sparnuotę, suka veleną, kuris perduoda judesį kompresoriaus sparnuotei. Kompresorius suspaudžia įsiurbiamą orą, o suspaustas oras į variklį patenka per tarpinį aušintuvą (intercooler), kuris sumažina oro temperatūrą ir padidina jo tankį, pagerindamas degimo efektyvumą.

Kam reikalingas turbokompresorius?

Turbokompresorius naudojamas siekiant išspręsti keletą svarbių vidaus degimo variklių problemų:

Turbokompresorių istorija ir išradimas

Pirmuosius turbokompresoriaus principus 1905 m. aprašė šveicarų inžinierius Alfred Büchi. Jis užpatentavo idėją naudoti išmetamųjų dujų energiją oro suspaudimui vidaus degimo varikliuose. Tačiau pirmieji praktiniai turbokompresoriai pradėti naudoti tik XX a. trečiajame dešimtmetyje.

Aviacijoje turbokompresoriai tapo svarbia inovacija per Antrąjį pasaulinį karą – jie leido naikintuvams skristi dideliame aukštyje, kur dėl mažesnio atmosferos slėgio įprasti varikliai netekdavo galios. Automobilių pramonėje turbokompresoriai masiškai pradėti naudoti septintajame dešimtmetyje, o ypač išpopuliarėjo devintajame dešimtmetyje su dyzelinių variklių plėtra.

Kur naudojamos turbinos?

Nors dažniausiai turbokompresoriai asocijuojami su lengvaisiais automobiliais, jų taikymas yra kur kas platesnis:

Privalumai ir trūkumai

Kaip ir bet kuris mechanizmas, turbokompresorius turi tiek privalumų, tiek trūkumų:

Privalumai

Trūkumai

Turbokompresorius yra esminis modernių vidaus degimo variklių komponentas, leidžiantis efektyviau išnaudoti kurą ir sumažinti aplinkos taršą. Nors jis turi tam tikrų trūkumų, šių technologijų tobulinimas leidžia vis labiau mažinti jų įtaką ir didinti sistemos našumą. Ateityje galima tikėtis dar efektyvesnių turbokompresorių su pažangesnėmis valdymo sistemomis, kurios dar labiau pagerins jų veikimą.

turbokompresoriaus schema
Turbo.lt Susisiekite