Tarp automobilių tiuningo entuziastų neretai kyla klausimas, ar turbina neturėtų veikti dar geriau, jei iš išmetimo sistemos pašalinsime katalizatorių ar dyzelinio kietųjų dalelių filtrą (DPF). Nors tokie šalinimo darbai skamba it priemonė, padedanti gauti laisvesnį išmetimo srautą, todėl žadanti papildomų arklio galių, realybė nėra taip paprasta. Papildomai svarbūs yra teisėtumas, aplinkosauginiai aspektai ir net galimos pasekmės variklio bei turbokompresoriaus tarnavimo laikui. Šiame straipsnyje išanalizuosime, kokie privalumai gali būti gaunami, kai pašaliname katalizatorių ar DPF, o kokių trūkumų turėtume tikėtis, ypač kalbant apie turbinos darbą ir bendrą automobilio eksploataciją.
Katalizatorius – tai benzinu varomų automobilių išmetimo sistemos komponentas, skirtas sumažinti kenksmingų medžiagų (anglies monoksido, angliavandenilių ir azoto oksidų) išmetimą. Veikiant cheminėms reakcijoms, dauguma taršių dalelių yra paverčiamos mažiau žalingais junginiais, pavyzdžiui, vandeniu, anglies dioksidu ar azoto dujomis.
DPF (Dyzelinių dalelių filtras) – dyzeliniuose varikliuose naudojamas filtras, surenkantis suodžius, kurie susidaro deginant dyzelinį kurą. Tinkamai veikiantis DPF sumažina kietųjų dalelių išmetimą, tačiau dėl laipsniško filtro užsikimšimo automobilių elektronika periodiškai atlieka regeneracijos ciklus. Tuo metu filtras trumpam įkaitinamas, kad suodžiai sudegtų ir filtrų pralaidumas būtų atkurtas.
Teoriškai, išmetimo sistemos ribojimai gali didinti priešslėgį. Jį sumažinus, turbina galėtų lengviau suktis, greičiau reaguoti, variklis išvystytų geresnę dinamiką. Tačiau šie pokyčiai realybėje labai priklauso nuo variklio konfigūracijos, nuo katalizatoriaus/DPF užsikimšimo laipsnio bei jau esamų tiuningo modifikacijų.
Keli pastebėjimai:
Aplinkosauginiai reikalavimai Lietuvoje, kaip ir daugumoje Europos Sąjungos valstybių, numato, kad transporto priemonės neturi būti eksploatuojamos be privalomų emisijos kontrolės sistemų. Tai reiškia, jog katalizatoriaus ar DPF šalinimas pažeidžia transporto priemonių registravimo ir atitikties standartus. Eksploatuoti tokią transporto priemonę oficialiai draudžiama.
Nors techninę apžiūrą kartais pasiseka apeiti, tai tebėra laikinas sprendimas, o ateityje gali grėsti rimtos baudos. Be to, iš aplinkosaugos perspektyvos, dyzelinio variklio DPF šalindamas žmogus padidina sveikatai kenksmingų kietųjų dalelių emisiją, o išmetus katalizatorių – padaugėja nuodingųjų junginių kiekis išmetamose dujose.
Turbinai šalinant šiuos komponentus tiesioginiai neigiamų pasekmių gali ir nebūti, bet kartais atsiveria naujos problemos:
Tam tikrais atvejais, ypač lenktyniniuose ar grynai sportiniuose automobiliuose, kurie nevažinėja viešose keliuose, katalizatoriaus arba DPF šalinimas išties suteikia pralaidesnį išmetimą, leidžia turbokompresoriui lengviau „kvėpuoti“ aukštų apsukų diapazone. Tokiais atvejais tai legalu autosporto kontekste, jei taisyklės nenumato kitaip, o dėl aplinkosaugos mažiau rūpinamasi, nes automobilis nenaudojamas bendram eismui.
Be to, kai filtras ar katalizatorius realiai yra užsikimšęs ir išmetamojoje sistemoje susidaro reikšmingas spaudimo barjeras, tada išėmimas gali išspręsti variklio traukos sutrikimus ar aukštas išmetimo temperatūras. Vis dėlto, tai turėtų būti laikomas kraštutinis variantas, ypač jei planuojama ir toliau važinėti bendro naudojimo keliuose.
Jei pašalinsite katalizatorių ar DPF iš automobilio su turbina, reikia ECU derinimo (angl. remap), kad:
Apibendrinant, katalizatoriaus ir DPF šalinimas varikliams su turbina – dviprasmis žingsnis. Teoriškai galite gauti didesnį išmetimo pralaidumą, šiek tiek sumažinti turbo lag ir pagerinti galios rezultatą (ypač jei filtras buvo užsikimšęs). Tačiau:
Galutinis patarimas: jei kalbame apie legalią kasdienę automobilio eksploataciją, katalizatoriaus ar DPF šalinimas tik dėl nedidelių galios laimėjimų retai būna protingas pasirinkimas. Efektyvesnę galią galima pasiekti kitais tiuningo metodais – ECU programomis, patobulintu intercooleriu, išmetimo sistemos sportiniu rezonatoriumi, galiausiai turbiną pakeičiant didesne. Jei automobilis skirtas grynam sportui, varžyboms trasoje – tuomet DPF/katalizatoriaus šalinimas gali būti svarstytinas, tačiau tik su sąlyga, kad transporto priemonė nebus naudojama gatvėje, o varikliui bus suteikta tinkama programinė korekcija.