Turbo technologija – viena iš populiariausių ir efektyviausių variklio galios didinimo priemonių šiuolaikiniame automobilių pasaulyje. Ji leidžia išgauti aukštesnius galios rodiklius bei efektyviau panaudoti degalus, tad vis daugiau vairuotojų ir entuziastų renkasi įvairaus tipo turbinas tiek sportiniam tiuningui, tiek kasdieniam vairavimui. Vienas svarbiausių aspektų, sprendžiant dėl optimaliausio turbinos pasirinkimo, yra slėgio lygis arba kitaip vadinamas boost. Dažniausiai atskiriamos dvi pagrindinės kategorijos: mažo slėgio (Low Boost) ir didelio slėgio (High Boost) turbinos. Šiame straipsnyje išsamiai apžvelgsime, kas slypi po šiais pavadinimais, kokie jų privalumai ir trūkumai bei kada verta rinktis vieną ar kitą sprendimą.
Nors tiksli slėgio riba, kuria riba prasideda mažo slėgio (Low Boost) arba didelio slėgio (High Boost) režimas, priklauso nuo konkrečios variklio konstrukcijos ir gamintojo specifikacijų, paprastai Low Boost siejamas su slėgiu iki maždaug 7–10 psi (0,5–0,7 bar), o High Boost gali kilti gerokai virš 15 psi (1 bar) ir net peržengti 30 psi (2 bar) ribą itin galinguose projektuose. Žinoma, slėgio diapazonai yra orientaciniai, tačiau jie padeda geriau suprasti bendrą koncepciją bei išskirti svarbiausius veikimo principus.
Mažo slėgio turbinos dažnai pasirenkamos tada, kai tikimasi nežymaus, bet juntamo variklio galios padidėjimo, nesukeliant pernelyg didelio streso variklio komponentams. Tai gali būti ideali išeitis tiems, kurie tik pradeda savo tiuningo kelionę arba nori tiesiog pridėti šiek tiek dinamiškumo be dramatiškų modifikacijų.
Didelio slėgio turbinos, kaip byloja pavadinimas, pasižymi aukštesniu kompresijos lygiu, dėl kurio į variklio degimo kamerą patenka daugiau oro, o kartu naudojama ir atitinkamai didesnis kuro kiekis. Šiame derinyje sukuriama reikšmingai didesnė galia, tačiau tokios sistemos montavimas ir eksploatavimas reikalauja kur kas didesnio dėmesio.
Pasirinkimas tarp Low Boost ir High Boost dažnai priklauso nuo tikslų, kuriuos išsikėlėte automobilio tiuninge. Jei turite kasdienį automobilį ir siekiate nedidelio, bet juntamo galios augimo bei išlaikyti gamyklinį patikimumą, mažo slėgio turbina gali būti puikus sprendimas. Ji padidins dinamiškumą, bet nereikalaus itin reikšmingų variklio vidaus patobulinimų.
Tuo tarpu, jei esate profesionalus tiuningo meistras, drag racing ar time attack entuziastas ir siekiate maksimalaus rezultato, didelio slėgio turbinos pasirinkimas bus kur kas logiškesnis. Tokiu atveju būtina atsižvelgti į tai, kad prireiks ženkliai investuoti į visas variklio konstrukcijas, kompiuterinės programinės įrangos perprogramavimą, išmetimo sistemą, uždegimo sistemą ir netgi degalų kokybę (neretai naudojamas didesnio oktaninio skaičiaus kuras ar net E85 mišiniai).
Mažo slėgio turbinoms paprastai pakanka laiku keisti tepalus, filtrus ir užtikrinti, kad intercoolerio sistema nebūtų pralaidi, o variklio aušinimo sistema veiktų be priekaištų. Tokius automobilius dažnai galima be rūpesčių eksploatuoti kasdien, jei visi variklio parametrai yra tinkamai suderinti.
Didelio slėgio sistemoms reikalingas kur kas kruopštesnis aptarnavimas. Padidėjęs spaudimas sukuria aukštesnį šiluminį krūvį, tad būtinos aukštesnės kokybės tepalo rūšys ir dažnesnis tepalų keitimas. Įvairių jutiklių (pvz., plačiajuosčio lambda zondo, EGT jutiklių) instaliavimas ir monitoringas yra beveik privalomas, kad būtų galima realiu laiku stebėti mišinio sudėtį, išmetamųjų dujų temperatūrą ir išvengti galimų variklio perkaitimo ar detonavimo problemų.
Sparčiai tobulėjant turbokompresorių technologijoms, atsiranda vis daugiau būdų sumažinti turbo lag, kartu išlaikant aukštus slėgio rodiklius. Vienas iš tokių sprendimų – elektrinis kompresorius, galintis pateikti momentinį oro srautą, kol didelė turbina įsisiūbuoja iki darbinio režimo. Be to, hibridinės technologijos leidžia bendrame sistemos valdyme perimti dalį apkrovos elektriniams varikliams, taip supaprastinant aukšto slėgio turbo pritaikymą net ir kasdienėse transporto priemonėse.
Mažo slėgio (Low Boost) ir didelio slėgio (High Boost) turbinos – du iš esmės skirtingi požiūriai į variklio galios tobulinimą. Mažo slėgio sistema siūlo subalansuotą galios šuolį, dažnai užtikrinantį minimalią riziką ir paprastesnę priežiūrą, todėl yra populiari tarp pradedančiųjų tiuningo entuziastų ir kasdieniam vairavimui. Didelio slėgio turbinos, savo ruožtu, suteikia galimybę pasiekti gerokai didesnius galios rodiklius, tačiau joms būtina atidžiai parinkti variklio vidaus komponentus, kuro įrangą, aušinimo sistemą bei neretai susitaikyti su didesne eksploatacine kaina ir dažnesne priežiūra.
Pabaigoje svarbu paminėti, kad tiek Low Boost, tiek High Boost sprendimai gali puikiai pasitarnauti įvairiose automobilių variklių platformose – pasirinkimas priklauso nuo finansinių išteklių, tikslų ir gebėjimo pritaikyti papildomas konstrukcines ar elektronines priemones. Vieni pasitenkina nedideliu galios augimu, užtikrinančiu kasdienį komfortą ir patikimumą, kitiems būtina maksimali trauka bei įspūdingi rezultatai lenktynių trasose. Nesvarbu, kurį variantą pasirinktumėte, tinkamai prižiūrima ir subalansuota turbokompresoriaus sistema gali tapti puikiu būdu suteikti automobiliui unikalų charakterį ir ženklią galios rezervą.