Oro arba alyvos nutekėjimas turbinoje


Pradžia | Kas yra turbina | Gedimai | Remontas | Galerija | Straipsniai | Susisiekite

Kuo anksčiau pastebėsite problemas, tuo didesnė tikimybė, kad pavyks išvengti rimtesnių padarinių. Oro nuotėkio indikatoriai:

Alyvos nuotėkio požymiai:

Neigiamas oro nuotėkio poveikis visai variklio sistemai

Atrodytų, kad smulkus oro švilptelėjimas nėra didelė problema. Visgi, net menkas slėgio praradimas turi virtinę pasekmių:

Alyvos nuotėkio pavojai turbokompresoriui

Alyvos nepakankamumas guolių sistemai gali sukelti staigų trinties padidėjimą, dėl kurio guoliai, centinis velenas bei kitos dalys susidėvi dar sparčiau. Jei tepimo stygius tęsiasi, šie komponentai perkaista ir gali deformuotis. Yra ir papildomas faktorius – ištekėjusi alyva, patekusi į išmetimo trasą, gali pradeginti katalizatorių, pažeisti lambda jutiklius, sukelti intensyvius dūmus bei blogą kvapą. Kai kuriais atvejais, kai alyva patenka į įsiurbimo sistemą, padidėja variklio vidinė tarša suodžiais, o degant tepalui, išauga detonacijos pavojus.

Prevencinės priemonės ir priežiūra

Laiku atlikta ir kokybiška techninė priežiūra – geriausias atsakas į tarpinių nusidėvėjimą bei vamzdžių suskilimą. Kelios esminės rekomendacijos:

Remonto galimybės ir ekonominis aspektas

Aptikus nuotėkį, svarbu tinkamai įvertinti problemos mastą. Kartais pakanka pakeisti susidėvėjusias tarpines, gumas, sandariklius arba priveržti flanšus. Tačiau esant giliau paslėptiems pažeidimams – pavyzdžiui, suirus metaliniam vamzdžiui ar persikreipus flanšui – gali tekti keisti brangesnę dalį (kartais net visą vamzdyną ar tarpiklį). Turbokompresoriaus srityje netaupykite pirkdami nepatikimus pakaitalus: nekokybiškos tarpinės greitai vėl pradės leisti orą arba alyvą. Kokybiškos OEM dalys ar žinomų gamintojų analogai dažnai tarnauja ilgiau ir patikimiau, ypač veikiami aukštų temperatūrų svyravimų.

Klausimas – taisyti ar keisti dalis?

Kai pažeidimai dideli, dažnas vairuotojas svarsto, ar ne geriau keisti patį turbokompresorių. Vis dėlto, jeigu oro ar alyvos nutekėjimas susijęs tik su išoriniais vamzdžiais ar tarpikliais, pakaks restauruoti sandarinimo elementus. Keičiant visą turbokompresorių išauga išlaidos, be to, naujas agregatas iš tų pačių išorinių nuotėkių nebus apsaugotas, jei jie slypi kituose sistemos mazguose. Prieš priimant sprendimą, rekomenduojama atlikti išsamią diagnostiką, apimančią guolių patikrą, centinio veleno būklę, wastegate funkcionalumą, vamzdynų ir tarpinių vientisumą. Tokia nuodugni patikra padeda objektyviau įvertinti, kiek sisteminių problemų egzistuoja ir kokie remonto būdai yra tikslingiausi.

Nepamirškite tarpinio aušintuvo (intercooler)

Oro nuotėkis gali pasireikšti ne vien tik paprastuose vamzdynuose, bet ir pačiame intercooler. Šis šilumokaitis, padedantis atvėsinti suspaustą orą, taip pat turi savo tarpiklius, dangtelius ir korpuso siūles. Jei intercooler pažeistas korozijos ar mechaninių smūgių, susidaro pralaidumas, per kurį dingsta pripūtimo slėgis. Vairuotojui to nejuntant, variklis gali dirbti neefektyviai ir imtis daugiau kuro, kad kompensuotų oro trūkumą.

Ar versti montuoti papildomas priemones?

Kai kurie automobilių entuziastai renkasi tunningo sprendimus, pavyzdžiui, storesnio sienelių metalo vamzdžius ar specialias aukštos temperatūros tarpines, norėdami sumažinti nuotėkio riziką. Tiesa, tai labiau taikoma sportiniams ar modifikuotiems varikliams, kur boost slėgis gerokai viršija standartinį gamyklinį lygį. Kasdienėje eksploatacijoje didžiausią naudą dažnai teikia tiesiog kokybiška eksploatacijos rutina – laiku atliekamas servisas, nenaudojamas pernelyg pigus tepalas ar neteisingų matmenų žarnos.

Nuotėkis – menka žaizda, kelianti didelių padarinių riziką

Iš pirmo žvilgsnio oro arba alyvos nutekėjimas gali pasirodyti kaip mažytė įtrūkusi tarpinė ar suskilęs vamzdis, bet realybė rodo, jog šis defektas gali sukurti grandininį efektą, vedantį prie variklio galios nuosmukio, padidėjusių sąnaudų bei netgi kritinių turbokompresoriaus gedimų. Laiku identifikavus dar smulkų plyšį ir jį pašalinus, išgelbėjamos brangios dalys – nuo turbinos guolių iki katalizatoriaus. Tad kiekvienas vairuotojas, ypač turbininių automobilių savininkas, turėtų periodiškai skirti dėmesio visiems jungiamiesiems elementams, stebėti variklio veikimo pokyčius ir nelaukti, kol nedidelės dėmelės alyvos ar švilpimas taps rimtu eksploataciniu iššūkiu. Kaip rodo praktika, profilaktinė apžiūra bei serviso patirtis dažniausiai kainuoja pigiau ir reikalauja mažiau laiko nei chaotiški bandymai gelbėti situaciją, kai jau smarkiai nukentėjo visas turbokompresoriaus komplektas ar net kitų variklio dalių veikimas. Rūpinkitės savo automobilio hermetiškumu, nes sandari sistema – tai stabilus galios šuolis ir mažesnės ilgalaikės išlaidos.

Turbo.lt Susisiekite