Turbinos sparnuotės pažeidimai


Pradžia | Kas yra turbina | Gedimai | Remontas | Galerija | Straipsniai | Susisiekite

Viena iš dažniausių priežasčių, dėl kurių deformuojasi ar nulūžta kompresoriaus sparneliai, yra įsiurbto pašalinio objekto patekimas. Tai gali būti mažos dalelės iš kelio – smėlis, akmenukai, drėgmės sukelta korozija, metalo skeveldros arba netinkamai tvirtintos oro įsiurbimo žarnelės dalys. Jei oro filtras yra netinkamai sumontuotas, pažeistas arba per ilgai nekeistas, padidėja rizika, kad pašalinės dalelės pateks į kompresoriaus erdvę. Kai sparnuotė, sukdamasi beprotišku greičiu, susiduria su kietais nešvarumais, atsiranda vienas iš šių padarinių:

Alyvos trūkumo poveikis sparnuotei

Kita reikšminga sparnuotės pažeidimo priežastis – alyvos nepakankamumas arba kokybinis jos praradimas. Turbokompresorius pasikliauja patikima tepimo sistema, kuri aušina bei suteikia minimalų trinties sluoksnį tarp veleno ir guolių. Jei dėl blogos eksploatacijos, retų alyvos keitimų, netinkamos klampos arba tepalo nuotėkio guoliai pradeda dėvėtis per anksti, ant veleno atsiranda laisvumas. Tuomet rotorius nebėra stabiliai centruotas korpuse. Padidėjęs ašinis arba radialinis laisvumas atveria kelią netolygioms vibracijoms, kurios persiduoda tiesiai į sparneles. Jei ši vibracija užsitęsia, menčių tvirtinimo vietose gali susidaryti mikroįtrūkimai, o vėliau – atplyšimai ir didesni mechaniniai sužeidimai. Be to, prasidėjusi trintis tarp rotoriaus ir turbinos būsto sukelia papildomą temperatūros augimą, galintį pribaigti likusius komponentus.

Pagrindiniai sparnuotės pažeidimo simptomai

Nors kiekvienas automobilis ir turbokompresorius gali reaguoti individualiai, egzistuoja gana aiškūs požymiai, leidžiantys diagnozuoti galimus sparnuotės nesklandumus:

Remonto galimybės ir sprendimai

Pajutus bet kurį iš minėtų simptomų, svarbu laiku kreiptis į autoservisą, turintį reikiamą diagnostinę įrangą. Atsižvelgiant į pažeidimų mastą, gali prireikti:

Svarbu, kad profesionalus meistras įvertintų ne tik tiesioginę sparnuotės žalą, bet ir galimus papildomus defektus alyvos kanaluose, tepimo siurblio darbe ar net variklio oro filtro sistemoje. Priešingu atveju, net nauja ar atnaujinta turbina gali vėl patirti analogišką, greitą gedimą.

Prevencinių priemonių reikšmė

Kadangi sparnuotės pažeidimai gali tapti itin brangia problema, svarbu žinoti, kaip to išvengti. Keletas esminių rekomendacijų:

Neatminkime vibracijos bei triukšmo

Įvairūs nenatūralūs garsiniai ar vibraciniai reiškiniai yra pirmieji ženklai, kad sparnuotė gali būti paveikta. Tai itin svarbu vairuotojams, linkusiems aktyviai paspartinti transporto priemonę: stiprus akceleravimas sukelia staigų slėgio ir temperatūros šuolį, kas dar labiau padidina menkiausio sparnelio defekto poveikį. Nekreipiant dėmesio į triukšmą ar šiek tiek „sudirgusį“ kompresoriaus elgesį, rizikuojate, kad defektas išsiplės iki visiško turbokompresoriaus žlugimo.

Alyvos trūkumo pasekmės – ne vien tik sparnuotė

Nors šio straipsnio akcentas yra sparnuotės pažeidimai, papildomai verta paminėti, kad alyvos nepakankamumas reiškia dar platesnį pavojų: nusidėvi guoliai, velenas, tarp variklio bloko detalių išauga trintis, o tai lemia bendrą variklio eksploatacinio laiko sutrumpėjimą. Todėl laiku pašalinus nutekėjimus, užsiteršusius tepalo kanalus ar per mažo slėgio problemas galima užkirsti kelią sekančioms problemoms, tarp jų – sparnuotės deformacijai.

Trumpalaikiai ir ilgalaikiai padariniai

Nedideli sparnuotės pažeidimai gali iš pradžių ne taip akivaizdžiai pakeisti variklio darbą, o kartais pasireiškia tik menkiausiomis vibracijos formomis. Tačiau ilgainiui:

Kada laikas profesionaliai pagalbai?

Jei pastebite, jog turbokompresorius staiga pradėjo garsiau ūžti, „zvimbti“, atsirado vibracija ar keistas, aukšto dažnio švilpimas, netempkite laiko – geriausia kuo greičiau nuvykti pas specialistą. Tiksliai diagnozuoti sparnuotės pažeidimo lygį galima atliekant vizualinę, endoskopinę apžiūrą arba demontuojant visą turbiną ir patikrinant guolius, rotoriaus geometriją, sandariklių būklę. Autoservisai, turintys pažangias balansavimo stakles, gali atlikti dinaminį balansavimą, kuris itin tiksliai nustato, ar nėra pakitimų, trukdančių tolygiam rotoriaus sukimui.

Atidus vairuotojas – sveika turbina

Sparnuotės pažeidimas yra viena labiausiai išvengiamų, tačiau ir viena brangiausių problemų, kylančių turbokompresorinėms sistemoms. Ji gali atsirasti dėl įsiurbto pašalinio objekto ar alyvos trūkumo, o žala neapsiriboja vien menčių atplyšimais – pradedama grandininė reakcija, galinti pražudyti visą turbiną arba net sukelti rimtesnius variklio gedimus. Laiku identifikuoti pirmuosius signalus – švilpimą, keistus garsus, vibraciją – ir pasirūpinti tinkama priežiūra (kokybišku oro filtru, tvarkinga alyvos cirkuliacija, reguliaria aušinimo sistemos kontrole) padės išvengti finansinių staigmenų. Kuo anksčiau kreipiatės į kvalifikuotus specialistus, tuo didesnė tikimybė, kad pažeidimai bus minimalūs, o jūsų transporto priemonės turbokompresorius toliau dirbs efektyviai bei patikimai.

Turbo.lt Susisiekite