Automobilių pasaulyje turbokompresorius užima ypatingai svarbią poziciją – jis leidžia padidinti variklio efektyvumą, pajėgumą ir dažnai sumažina degalų sąnaudas. Tačiau, kaip ir visi kiti mechaniniai komponentai, turbina gali sugesti. Dalis vairuotojų, pastebėję įvairius sutrikimus (keistus garsus, dūmingumą, galios trūkumą), ima klausinėti: ar galima važinėti su sugedusia turbina? Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad, jei automobilis dar rieda, galbūt pavojus mažas. Tačiau realybėje sugedusi arba pradėjusi gesti turbina gali sukelti kur kas rimtesnių problemų. Šiame straipsnyje panagrinėsime, kokios pasekmės laukia važiuojant su defektuotu turbo agregatu, kokie požymiai išduoda turbinos gedimą ir ką galima padaryti, kad išvengtume brangaus remonto.
Turbo – tai sudėtinis įrenginys, kurį sudaro turbinos ir kompresoriaus dalys, sujungtos vienu velenėliu. Iš variklio išeinančios karštos išmetamosios dujos suka turbinos sparnuotę, o ši, savo ruožtu, suka kompresoriaus sparnuotę, kuri įpučia daugiau oro į variklio degimo kamerą. Tokiu būdu padidėja sukimo momentas ir bendra automobilio galia, nes degimo procese dalyvauja papildomas oro kiekis. Kai turbokompresorius pažeistas, tiek šio proceso efektyvumas, tiek variklio patikimumas stipriai sumažėja, o ilgesnis važinėjimas gali komplikuotis rimtesnėmis problemomis.
Kaip žinoti, ar turbina veikia netinkamai? Tipiški simptomai gali pasireikšti staiga arba pamažu didėti, tačiau svarbu juos identifikuoti laiku:
Vis dėlto, net ir pastebėję šiuos simptomus, kai kurie vairuotojai toliau važiuoja su galimai sugedusiu turbo, manydami, kad „dar porą savaičių gal atlaikys“. Tačiau palikdami problemą neišspręstą, rizikuojate ne tik turbiną, bet ir paties variklio ilgaamžiškumą.
1. Potencialus variklio pažeidimas.
Turbinai nustoja veikus tinkamai, gali padidėti tepalo nutekėjimas, todėl varikliui ima stigti
tinkamo sutepimo. Be to, kai kurios sudilusios ar skylančios turbinos dalys (pavyzdžiui,
metalinės drožlės) gali patekti į variklio įsiurbimo sistemą, sukeldamos stūmoklių, vožtuvų ar
cilindrų paviršiaus pažeidimus. Toks mechaninis smūgis kartais sukelia itin brangiai kainuojantį remontą
ar net reikalingą variklio keitimą.
2. Nenumatytas tepalo vartojimas.
Jei per turbinos sandariklius tepalas patenka į išmetimo ar degimo kamerą, jūs netenkate daug
alyvos. Mažas tepalo lygis neigiamai veikia visą variklio tepimo sistemą, didindamas trintį tarp
judančių komponentų ir dar labiau skatindamas detalių dilimą. Tokia „tepalo badas“ problema gali
sukelti net variklio užstrigimą.
3. Perkaitimas ir papildomas stresas.
Sugedusi turbina gali ženkliai paveikti išmetimo dujų tėkmę. Jei wastegate
(turbinos išmetamųjų dujų reguliatoriaus vožtuvas) arba kiti komponentai nebeveikia adekvačiai,
išmetamosios dujos gali per daug įkaitinti išmetimo sistemą bei patį variklį.
Tai sukelia „šakinį“ temperatūros pasiskirstymą, galintį paveikti kitas sistemas (pvz., aušinimo
skystį, alyvą ir pan.).
4. Ekonominiai nuostoliai.
Ilgainiui, ignoruojant mažą slėgį ar atsiradusius defektus, gali prireikti ne tik turbinos keitimo,
bet ir variklio galvutės remonto, cilindrų atnaujinimo ar net stūmoklių keitimo. Natūralu,
kad taisymas tampa gerokai brangesnis. Be to, važinėjant su sutrikusiu turbo, išauga
degalų sąnaudos dėl netinkamos oro ir kuro proporcijos.
Taigi, ar galima važinėti su sugedusia turbina? Teoriškai – automobilis gali dar pajudėti. Praktiškai – rizika itin aukšta. Kuo ilgiau ignoruosite defektus, tuo didesnė tikimybė, kad defektų spektras augs eksponentiškai. Sugedęs guolis gali virsti visišku ašies lūžiu, o nedideli sandariklių įtrūkimai – tepalo patekimu į degimo kamerą ar masiniu nutekėjimu, kas per trumpą laiką sukels rimtas pasekmes.
Pastebėję pirmuosius turbinos gedimo požymius, geriausia nebeatidėlioti ir kreiptis į specializuotas dirbtuves ar meistrus, kurie gali atlikti:
Nustačius, kad turbina iš tiesų yra nepataisomai sugedusi, dažniausiai tenka rinktis tarp jos remonto (restauravimo) arba naujo (arba restauruoto) vieneto įsigijimo. Remontas neretai susideda iš vidinių guolių, sandariklių, kartais net sparnuotės keitimo. Kainos priklauso nuo turimos turbinos tipo, galios, gamintojo bei gedimo pobūdžio.
Kad netektų svarstyti, ar galima važinėti su sugedusia turbina, reikėtų užbėgti problemai už akių. Yra kelios paprastos taisyklės:
Nors techniškai automobilis gali pajudėti iš vietos ir su sugedusia, silpnai ar netinkamai veikiančia turbina, tai nereiškia, kad taip važinėti yra saugu ar ekonomiškai protinga. Ignoruojant turbo gedimą, išauga variklio vidinių pažeidimų tikimybė, didėja degeneracinių procesų sparta bei rizika sulaukti itin brangaus remonto. Pastebėjus įtartinus garsus, padidėjusį dūmingumą ar kitus gedimo požymius, vertėtų nedelsiant kreiptis į specialistą ir atlikti detalų automobilio patikrinimą. Taip ne tik apsaugosite variklį, bet ir išlaikysite stabilų automobilio našumą bei geresnes degalų sąnaudas.
Galutinis patarimas – visada prižiūrėti ir tvarkyti turbiną bei visą variklio sistemą laiku, užuot rizikavus brangiu remontu ateityje. Jei tik kyla abejonių, ar turbina veikia tinkamai, geriau automobilį patikrinti anksčiau, nei vėliau gailėtis, turint milžiniškas išlaidas variklio atstatymui.