Dauguma vairuotojų žavisi turbininių variklių galia ir efektyvumu, tačiau, norint išlaikyti šią naudą, būtina atidžiai stebėti įvairius sistemos „signalus“. Vienas iš garsiausių ir dažniausiai sutinkamų perspėjimo ženklų – turbinos švilpimas (angl. turbo whine) arba aukšto tono cypimas, girdimas akseleruojant, pašaliniai garsai. Šis neįprastas garsu pasireiškiantis reiškinys gali signalizuoti apie guolių defektus, veleno laisvumą, netolygią metalo trintį ar kitas mechanines problemas turbokompresoriaus viduje. Straipsnyje paaiškinsime, kas sukelia tokį švilpimą, kokie gretutiniai simptomai dažnai lydi šį reiškinį ir kodėl svarbu iškart reaguoti į netipišką „ūžesį“.
Turbokompresorius veikia itin dideliu greičiu – velenas gali suktis 150 000 aps./min. ar net dar sparčiau. Kad toks intensyvus sukimasis būtų įmanomas, privalo veikti preciziška guolių sistema, sukurianti minimalios trinties sąlygas. Tačiau, jei guoliai nusidėvi arba negauna reikiamo tepimo, tarp veleno ir guolio paviršiaus atsiranda padidėjęs laisvumas. Dėl to rotorius ima svyruoti, vibruoti ar net mikroskopiškai liestis prie korpuso. Tokie judesiai neišvengiamai sukelia veriančius, aukšto dažnio garsus, kuriuos geriausiai galima išgirsti didinant variklio sūkius.
Kadangi turbinos guoliai dirba aukštose temperatūrose ir dideliame slėgyje, jiems būtina pastovi alyvos cirkuliacija, užkertanti kelią tiesioginei metalo trinties veiklai. Jei šio tepimo režimo neužtenka – pavyzdžiui, dėl seniai nekeistos alyvos, netinkamo klampumo tepalo, užsikimšusių kanalų ar išsiardžiusių sandariklių – trintis tarp veleno ir guolių žymiai išauga. Bet kokia netolygi trintis savaime kuria aukšto dažnio virpesius, pasiekiančius žmonių girdimą diapazoną kaip švilpimą ar cypimą.
Antra svarbi priežastis – padidėjęs veleno laisvumas. Guoliai, praradę konstrukcinį vientisumą (pvz., dėl mikroskopinių įtrūkimų, susidėvėjusių guolio paviršių ar aplinkos taršos), nebegali stabiliai išlaikyti veleno ašyje. Dėl to rotorius ima vibruoti, netolygiai „gaudyti“ išmetamąsias dujas. Tai sukelia papildomus, nekonstruotus garsus, kurie dažnai primena kaukimą. Tokia būklė – vienas iš rimtesnių signalų, pranašaujančių turbinos mechanikos prastėjimą.
Neretai vairuotojai pastebi, kad švilpimas tampa ryškus tik tam tikrame sūkių diapazone arba esant didesnei apkrovai. Taip nutinka todėl, kad:
Dažniausiai pažeisti guoliai „pasireiškia“ akseleruojant iš vidutinių sūkių į aukštus, kai turbokompresorius privalo greitai suktis. Taip pat intensyvus švilpimas gali būti juntamas kylant į kalną ar lenkiant kitas transporto priemones.
Vienas izoliuotas švilpimo garsas nebūtinai reiškia, kad turbokompresorius jau tuoj subyrės, tačiau derėtų atkreipti dėmesį ir į kitus galimus požymius:
Kai vairuotojas ilgą laiką nekreipia dėmesio į švilpimą ar cypimą, rizikuoja, kad guolių nusidėvėjimas progresuos iki visiško turbinos gedimo:
Be to, netolygus boost sukelia taršos emisijų šuolį, gali padidėti kuro sąnaudos, o automobilio bendra rida tampa brangesnė.
Nors švilpimas dažniausiai rodo guolių nusidėvėjimą, šaknys gali slypėti kituose veiksniuose:
Kai automobilis generuoja neįprastus garsus, visada egzistuoja tikimybė, kad problemos šaltinis glūdi kitoje variklio dalyje – pavyzdžiui, dirželių girgždėjime ar aušinimo siurblio guolio defekte. Tačiau, jei švilpimas ar cypimas ypač girdimas, kai variklis įsibėgėja, garso lygis tiesiogiai priklauso nuo sūkių didėjimo, ir jaučiamas galios trūkumas, greičiausiai kaltas turbokompresorius. Diagnozė patvirtinama:
Jei patvirtinama, kad turbinos švilpimą sukelia guolių susidėvėjimas arba netinkamas veleno laisvumas, mechanikai paprastai siūlo keletą remonto ar renovacijos variantų:
Norint išvengti šių remonto darbų ateityje, būtina:
Tam tikrų konstrukcijų turbinose galima išgirsti nestiprų švilptelėjimą, ypač intensyviai akseleruojant – tai gali būti normalus įsiurbiamo ir išmetamo oro sąveikos triukšmas. Tačiau šis foninis triukšmas yra gana žemo ar vidutinio tono, o probleminis cypimas paprastai būna žymiai intensyvesnis, ausį veriantis ir pasireiškiantis tam tikruose aukštesnių sūkių diapazonuose. Todėl, jei garsas pasikeičia, stiprėja, tampa pastebimas ten, kur anksčiau nebuvo girdimas, būtina imtis diagnostikos veiksmų.
Turbinos švilpimas nėra atsitiktinė smulkmena – tai aukšto tono cypimas, bylojantis apie galimą guolių susidėvėjimą, veleno laisvumą ar metalo trinties netolygumą turbokompresoriaus viduje. Ne laiku pastebėjus ar ignoruojant šį akustinį perspėjimą, vairuotojas gali susidurti ne tik su brangiomis remonto išlaidomis, bet ir su platesniais variklio gedimais (sparnuotės pažeidimais, katalizatoriaus sugadinimu, net stūmoklių ar cilindrų žala). Laikantis tinkamos eksploatacijos – reguliariai keičiant alyvą, tikrinant sandarumus ir, pastebėjus nenormalius garsus, atliekant profilaktinę diagnostiką – galima ilgiau džiaugtis sklandžia, galinga bei patikima turbininės sistemos veikla. Kuo anksčiau sureaguosite, tuo didesnė tikimybė išvengti rimtų padarinių ir išsaugoti ilgalaikę automobilio variklio sveikatą.