Turbokompresorius – svarbi šiuolaikinių automobilių dalis, leidžianti padidinti variklio galią ir efektyvumą. Dauguma automobilių gamintojų naudoja turbokompresorius savo varikliuose, o rinkoje dominuoja keli stambūs tarptautiniai gamintojai, per dešimtmečius tapę lyderiais. Šiame straipsnyje apžvelgiami svarbiausi pasaulio turbokompresorių gamintojai – jų istorija, gaminių asortimentas, privalumai ir trūkumai – bei pateikiamas palyginimas pagal patikimumą, našumą ir pritaikymą.
Garrett Motion (anksčiau žinoma kaip Honeywell Turbo Technologies) – vienas žymiausių turbokompresorių gamintojų pasaulyje. Kompaniją dar 1936 m. JAV įkūrė inžinierius Cliffas Garrettas, o 1954 m. ji pristatė pirmąjį turbokompresorių sunkiajam „Caterpillar“ dyzeliniam varikliui. Ilgus metus Garrett turbo padalinys veikė kaip „Honeywell“ korporacijos dalis, kol 2018 m. tapo vėl nepriklausoma bendrove. Šiandien Garrett gamina turbokompresorius labai plačiam pritaikymo spektrui – nuo mažalitražių lengvųjų automobilių iki didelių sunkvežimių ir statybinės technikos variklių – taip pat aktyviai dalyvauja autosporto pasaulyje.
Garrett produkcijos asortimente yra tiek tradiciniai, tiek pažangūs modeliai. Žinomiausios serijos – Garrett GT ir GTX, plačiai naudojamos automobilių entuziastų tiuninge bei lenktyniniuose projektuose. Pastaraisiais metais kompanija pristatė ir naują aukšto našumo G-seriją, skirtą moderniems varikliams su minimalia „turbo vėlavimo“ problema. Daugelis gaminamų Garrett turbokompresorių turi kintamos geometrijos technologiją, padedančią pagerinti variklio trauką žemais sūkiais.
Privalumai: labai platus turbokompresorių pasirinkimas ir pažangios technologijos, patikrintas patikimumas dirbant su daugybe automobilių gamintojų, stipri pozicija autosporte (didelis dėmesys našumui). Trūkumai: aukštesnė kaina kai kurių aukščiausios klasės modelių, sudėtingesnė konstrukcija reiškia, kad remontas ar aptarnavimas gali būti brangesnis.
BorgWarner – kitas rinkos lyderis, kilęs iš kelių istorinių gamintojų susijungimo. Ši amerikiečių kompanija sujungė ilgametę vokiškojo KKK („Kühnle, Kopp & Kausch“) ir JAV gamintojo Schwitzer patirtį. 1998–1999 m. BorgWarner įsigijo šiuos prekės ženklus ir 2003 m. suformavo vieningą padalinį BorgWarner Turbo Systems. Nuo tada įmonė tiekia turbokompresorius daugeliui Europos, Azijos ir JAV automobilių gamintojų. BorgWarner turbinos montuojamos tiek lengvuosiuose automobiliuose (pvz., daugelis „Volkswagen/Audi“ variklių naudoja KKK serijos turbinas, kaip K03 ir K04 modelius), tiek sunkiojoje technikoje.
BorgWarner taip pat garsėja aukštos klasės produktais tiuningo ir lenktynių rinkai. Pavyzdžiui, specializuota EFR (Engineered for Racing) serija su keramikiniais guoliais ir integruotais vožtuvais yra sukurta maksimaliai spartai ir efektyvumui. Taip pat populiarios „AirWerks“ serijos turbinos (S200, S300, S400), skirtos didelės galios projektams. Dėl paveldėtų inovacijų ir plataus inžinerinio pagrindo BorgWarner šiandien yra vienas patikimiausių tiekėjų tiek OEM sektoriuje, tiek automobilių sporte.
Privalumai: aukštas gaminių patikimumas ir kokybė originalios įrangos segmente, platus pritaikymas (nuo kompaktinių automobilių iki sunkvežimių), pažangios technologijos (pvz., rutuliniai/keramikiniai guoliai, dvigubo srauto turbinos) padedančios pasiekti geresnį našumą. Trūkumai: kai kurie pažangiausi modeliai yra brangūs, o dėl specializuotos konstrukcijos tam tikrų dalių keitimas ar suderinamumas gali būti sudėtingesnis ne gamyklinei instaliacijai.
Mitsubishi Heavy Industries – Japonijos pramonės milžinė, kuri turbokompresorius gamina jau beveik pusę amžiaus. Dar 1957 m. MHI pradėjo turbinų gamybą pramoniniams dyzeliniams varikliams, o vėliau išplėtė veiklą ir lengvųjų automobilių rinkoje. Mitsubishi turbokompresoriai plačiai naudojami daugelio japoniškų automobilių gamintojų modeliuose. Pavyzdžiui, TD04 ir TD05 serijų turbinos buvo montuojamos Mitsubishi „Lancer Evolution“, Subaru Impreza WRX bei kai kuriuose Volvo modeliuose. Taip pat MHI tiekia didesnes turbinas sunkvežimiams ir autobusams.
MHI pasižymi inovacijomis, orientuotomis į sklandų veikimą ir ilgaamžiškumą. Bendrovė daug dėmesio skiria turbokompresorių efektyvumui – jos inžinieriai sukūrė itin tylias ir mažai vibracijų sukeliančias turbinas. Dėl to Mitsubishi turbinos vertinamos už mažesnį triukšmo lygį ir palyginti nedidelę „turbo duobę“ – spartų įsibėgėjimą be žymaus uždelsimo. Kompanija turi gamyklas ir tyrimų centrus ne tik Japonijoje, bet ir Europoje (Nyderlanduose), siekdama patenkinti pasaulinės rinkos poreikius.
Privalumai: japoniška kokybė ir gamybos kultūra užtikrina patikimumą, turbinos pasižymi sklandžiu veikimu, nedideliu triukšmu ir greitu reakcijos laiku. Trūkumai: MHI labiau orientuota į originalią gamintojų įrangą, todėl jos vardas mažiau žinomas tiuningo entuziastams; taip pat aukščiausios galios segmentui (autosportui) siūlomų modelių pasirinkimas siauresnis nei Garrett ar BorgWarner asortimente.
IHI Corporation (buvusi Ishikawajima-Harima Heavy Industries) – dar vienas ilgametis japonų turbokompresorių gamintojas. IHI turbokompresorių padalinys pradėjo veiklą XX a. šeštajame dešimtmetyje, o bėgant metams įmonė pagamino įspūdingą skaičių – per 100 mln. turbokompresorių. IHI gaminiai naudojami ne tik lengvuosiuose automobiliuose, bet ir sunkiojoje technikoje: žemės ūkio mašinose, laivų varikliuose, lokomotyvuose ir pramoniniuose įrenginiuose. Pavyzdžiui, IHI VF serijos turbinos buvo montuojamos Subaru WRX STI sportiniuose modeliuose, o didesni IHI turbinų modeliai aptinkami traktoriuose ar laivų varikliuose.
Kaip ir MHI, IHI išaugo iš sunkiosios pramonės sektoriaus, todėl prioritetas teikiamas patvarumui ir techniniams sprendimams, leidžiantiems atlaikyti ekstremalias sąlygas. Įmonė nuolat diegia naujoves – gamina ne tik tradicinius turbokompresorius, bet ir specializuotas turbinas naujoms sritims, pavyzdžiui, vandeniliu varomų kuro elementų sistemoms (ši sritis IHI pelnė inovacijų apdovanojimų Japonijoje). Tai rodo gamintojo gebėjimą prisitaikyti prie besikeičiančių technologijų ir rinkos poreikių.
Privalumai: didžiulė patirtis su sunkiaisiais varikliais lemia aukštą patikimumą ir ilgaamžiškumą, platus gaminių spektras – nuo mažų iki labai didelių turbokompresorių, taip pat novatoriškas požiūris (pvz., projektai su alternatyviais degalais). Trūkumai: mažesnis dėmesys populiarinant prekės ženklą autosporte ar tarp tiuningo mėgėjų, tam tikri jų modeliai (ypač didesni) nėra lengvai prieinami plačioje rinkoje, skirti labiau specifinėms reikmėms.
Holset – Didžiosios Britanijos kilmės turbokompresorių gamintojas, nuo 1973 m. priklausantis JAV dyzelinių variklių bendrovei Cummins. Įmonė buvo įkurta 1952 m., sujungus dviejų inžinierių – Briano Holmeso ir Paulo Croset – pavardžių dalis (taip gimė pavadinimas „Holset“). Holset specializuojasi didelio našumo turbokompresoriuose sunkvežimiams, autobusams ir kitai sunkiajai technikai. Šio gamintojo turbinos, tokios kaip populiarios HX35 ir HX40 serijos, plačiai naudojamos sunkiojo transporto sektoriuje ir yra žinomos dėl ilgaamžiškumo bei atsparumo didelėms apkrovoms.
Būdama Cummins padalinys (vadinamas Cummins Turbo Technologies), Holset daug investuoja į turbokompresorių technologijas dyzeliniams varikliams. Ypač svarbios jų kuriamos kintamos geometrijos turbinos sunkvežimių varikliams, kurios padeda palaikyti optimalų slėgį įvairiais sūkių diapazonais. Holset turbokompresoriai sukonstruoti atlaikyti nuolatinį darbą ekstremaliomis sąlygomis – pavyzdžiui, tolimojo susisiekimo sunkvežimiuose ar statybos technikoje, kur varikliai dirba dideliu apkrovimu ilgą laiką. Dėl šių savybių Holset vardas tapo kokybės standartu komercinio transporto segmente.
Privalumai: išskirtinis patvarumas ir patikimumas ekstremaliomis sąlygomis, gebėjimas užtikrinti labai didelį įpūtimo slėgį didelio tūrio varikliuose, puikus pasirinkimas dyzelinių variklių optimizavimui. Trūkumai: dideli gabaritai ir ženkli „turbo duobė“ esant žemoms apsukoms – šios turbinos netinka mažo tūrio benzininiams varikliams; be to, lengvųjų automobilių sektoriuje Holset praktiškai netaikomas, todėl pasirinkimas šioje srityje ribotas.
Volkswagen – viena didžiausių Europos automobilių gamybos korporacijų, apimanti kelis prekės ženklus: „Audi“, „Škoda“, „Seat“, „Porsche“ (iš dalies) ir kt. Nors „Volkswagen Group“ garsėja plataus spektro technologiniais sprendimais, daugeliui kyla klausimas, ar ši korporacija pati gamina turbinas, ar vis dėlto jas perka iš specializuotų tiekėjų? Trumpas atsakymas: tradiciškai „Volkswagen“ negamina turbinų savarankiškai – beveik visi turbokompresoriai sumontuojami naudojantis tokių pasaulinių gamintojų kaip BorgWarner (KKK), Garrett ar IHI tiekimu. Taip pat pasitaiko „MHI“ arba kitų vietinių partnerių produkcijos.